Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 9 czerwca 2014

INKWIZYCJA NA ZIEMIACH POLSKICH



„Inkwizycja na ziemiach polskich” to książka dla osób interesujących się historią, a zwłaszcza średniowieczem. Opisuje narodziny inkwizycji, lata walki Kościoła z ruchami heretyckimi, postępowanie inkwizytorów i toczące się na ziemiach polskich procesy zgrupowań heretyckich ( m.in. beginek, biczowników, begardów, husytów, waldensów, katarów) oraz zaangażowanie duchowieństwa, zakonników, władców i osób świeckich, zarówno po stronie heretyków jak i inkwizytorów i papiestwa.
Szymon Wrzesiński historyk i publicysta rodem z Wrocławia, ma na swoim koncie wiele książek o tematyce historycznej, m.in. „ Wspólniczki szatana. Czarownice na ziemiach polskich”, „Krwawa procesja. Rzecz o katach i ofiarach”, „Polscy krzyżowcy. Tajemnice średniowiecznych krucjat”, „ Potępieńcy średniowiecznej Europy”, „Oddech śmierci. Życie codzienne podczas epidemii’, „Tajemnice rycerzy. Życie codzienne śląskich feudałów”, „Pomnik bólu i śmierci. Zabytki dawnego prawa na ziemiach polskich ” oraz artykułów, które ukazywały się na łamach czasopism:  „Fokus”, „Spotkania z Zabytkami”, „Gazeta Rycerska”, „Karkonosze”, „Turysta Dolnośląski” „Odkrywca” czy „Bobrzanin”, którego autor jest obecnie redaktorem naczelnym. O historycznej pasji autora, świadczy także przynależność do Stowarzyszenia "Zamek Czocha". Szymon Wrzesiński jest także organizatorem wystaw historyczno – muzealnych oraz konsultantem historycznym, uhonorowanym tytułem „Familiarne Templi”, nadanym przez Przeorat im. Księcia Henryka Brodatego OSMTH w Polsce.
Szukając informacji o autorze, znalazłam także sporo kontrowersji: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,7047663,Nauczyciel_pisze_na_akord_ksiazki_historyczne.html Jaka jest prawda, nie wnikam. Trudno mi to oceniać na podstawie prasowych doniesień. Prawda, jak zawsze, tkwi gdzieś pośrodku i/lub w szczegółach. I dla każdego będzie to prawda inna.
Wracając do książki… „Inkwizycja na ziemiach polskich” zainteresowała mnie ze względu na tematykę. Jest bardzo mało opracowań na temat działalności inkwizycji w ogóle, a w Polsce zwłaszcza. Całość, to 216 stron. Okładka nawiązuje do tematyki książki i opisanego w niej ponurego, średniowiecznego procederu, który zawęża się głównie do Śląska. Inne regiony są wspomniane, lecz informacji jest znacznie mniej. Bibliografia i Przypisy zajmują 27 stron książki. Publikacja zawiera szereg czarno – białych ilustracji (rycin, rysunków) ze zbiorów – jak podpisano – Sz. Wrzesińskiego.
Osobiście przeczytałam ją z zainteresowaniem i nie była to dla mnie lektura trudna.  Z wykształcenia jestem historykiem i chętnie sięgam po książki z kręgu moich zainteresowań. Myślę, że lektura „Inkwizycji na ziemiach polskich”, nie sprawi nikomu trudności. Język, jakim posługuje się autor, jest przystępny, chociaż podstawowa wiedza historyczna, na pewno będzie pomocna. Zakładam jednak, że nikt bez powodu nie sięga po tego typu lektury.
            Nie była to dla mnie książka bardzo odkrywcza ze względu na to, że przeczytałam już wiele podobnych opracowań, ale dla wielu osób może taką być, przez co zachęcam do sięgnięcia. Znalazłam w niej kilka godnych uwagi ciekawostek, na temat: zakonów i ich stosunku do inkwizycji (Dominikanie, Franciszkanie, Cystersi),  papieży mniej lub bardziej gorliwych (pośród tych drugich powtarza się imię Grzegorz na zmianę z Innocentym), naszych władców i ich decyzji ( Władysław Łokietek, Władysław Jagiełło, Kazimierz Jagiellończyk), czy ogólnego przenikania inkwizycji i działalności sądów na ziemiach polskich, na przestrzeni od XIII do XVI wieku. Mnie interesował najbardziej wiek XVII, którego nie było, ale poradzę sobie z tym, sięgając po inną książkę Szymona Wrzesińskiego lub jemu podobnych autorów.
Książkę polecam miłośnikom historii. W mojej ocenie jest to pozycja dobra. Ode mnie 6/10. Za możliwość jej przeczytania, dziękuję Wydawnictwu „Replika”.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz